U bevindt zich in de sector Voertuighomologatie voor fabrikanten

Typegoedkeuring voor fabrikanten van motorvoertuigen

De Europese en regionale regelgevingen leggen fabrikanten in de automobielindustrie strenge criteria op. Omwille van veiligheids-, milieu- en handelsredenen heeft de Europese Unie een hele reeks vereisten vastgesteld voor de productie van zowel motorvoertuigen als van hun onderdelen, systemen en technische eenheden.

Als fabrikant moet u niet alleen voldoen aan die vereisten, maar ook verzekeren dat uw productie in overeenstemming is met de goedgekeurde types (zie Audit & Certificatie). Eens een voertuig aan die vereisten voldoet, kan het geregistreerd en gebruikt worden in elke EU-lidstaat. Die maatregel staat bekend als het EC-typegoedkeuringssysteem voor complete voertuigen (ECWVTA), waarbij typegoedkeuring betekent dat een EU-lidstaat bekrachtigt dat een type voertuig, systeem, component of technische eenheid voldoet aan alle relevante administratieve voorzieningen en technische vereisten.

ECWVTA

Het ECWVTA bestaat uit een reeks testen, uitgevoerd op de werkplaats van de fabrikant of bij een derde partij. Ze evalueren zowel een prototype van een voertuig als het productieproces. Als beide slagen voor de strenge veiligheids- en milieutesten, verkrijgt het voertuig de EC-typegoedkeuring voor complete voertuigen. Alle voertuigen die op dezelfde manier van de band rollen, verkrijgen automatisch het EC-gelijkvormigheidscertificaat (EC CoC). Dat attest laat toe om het voertuig in eender welke EU-lidstaat te registreren en te gebruiken.

Wat Vinçotte voor fabrikanten doet

De oplossing ‘Typegoedkeuring van voertuigen’ van Vinçotte biedt fabrikanten van voertuigen een totaaldienstenpakket aan, inclusief worst-case meetings, toezichttesten, het opstellen van officiële testrapporten en bijstandverlening in het certificatieproces. Ons File Management System zorgt er bovendien voor dat vertrouwelijke informatie en certificaten veilig gedeeld worden tussen de drie partijen: de fabrikant, de technische dienst en de autoriteiten.

Als geaccrediteerde technische dienst onderhoudt Vinçotte goede relaties met de Belgische autoriteiten. Die nauwe banden, gecombineerd met gedegen ervaring, garanderen een vlotte afhandeling van uw goedkeuringsproject. Na de succesvolle voltooiing van het goedkeuringsproces ontvangt u alle documenten die u nodig heeft voor de productiestart, de verkoop en de registratie van uw voertuigen, componenten en technische eenheden.

We beschikken ook over nuttige internationale contacten die goed van pas komen om goedkeuringsinformatie en bijstand op buitenlandse markten te verkrijgen.

Voor wie

Deze totaaloplossing is er voor alle fabrikanten (Belgisch of internationaal) van voertuigen zoals personenwagens, aanhangwagens, busjes, touringcars en autobussen, trucks enzovoort, zowel voor ECWVTA als voor typegoedkeuring van nationale kleine series (NKS). Producenten van voertuigonderdelen en technische eenheden die aan dezelfde wetgeving onderworpen zijn, hebben ook baat bij deze dienst. Het gaat bijvoorbeeld over fabrikanten van beschermingsinrichtingen aan de achterzijde van voertuigen, inrichtingen voor indirect zicht, elektrische/elektronische subeenheden (ESE), immobilisatie- en alarmsystemen, lampen, veiligheidsbeglazing, banden, koppelingen, veiligheidsriemen enzovoort.

Over Vinçotte

Vinçotte is een ISO/IEC 17020 controleorganisatie die geaccrediteerd is door Belac, de Belgische Accreditatie-instelling. We zijn door de Belgische authoriteiten (e6/E6) aangemeld bij de Europese Commissie en de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE) als Technische Dienst categorie B, C en D. Die aanmelding laat toe dat Vinçotte internationaal toezicht kan houden op alle testen die aan bod komen in de Europese kaderrichtlijn 2007/46/EC en/of EU verordening 2018/858 en de gerelateerde regelgeving.

Relevante wetgeving en normen

  • Kaderrichtlijn 2007/46/EC en/of EU verordening 2018/858 over de goedkeuring van motorvoertuigen en hun aanhangwagens en van systemen, componenten en technische eenheden die ervoor bedoeld zijn
  • 1958 Agreement of the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) – motorvoertuigen, uitrusting en onderdelen die gebruikt en toegevoegd kunnen worden aan motorvoertuigen
  • Sound level (EU) 540/2014
  • Emission (Euro 5 and 6) light-duty vehicles/access to information (EC) 715/2007
  • Prevention of fire risks (liquid fuel tanks) UN 034
  • Rear underrun protective devices (RUPDs) and their installation; rear underrun protection (RUP) UN 058
  • Space for mounting and fixing rear registration plates (EU) 1003/2010
  • Steering equipment UN 079
  • Vehicle access and maneuverability (EU) 130/2012
  • Door latches and door retention components UN 011
  • Audible warning devices and signals UN 028
  • Devices for indirect vision and their installation UN 046
  • Braking of passenger cars UN 013H
  • Electromagnetic compatibility UN 010
  • Interior fittings UN 021
  • Protection of motor vehicles against unauthorized use UN 116
  • Protection of the driver against the steering mechanism in the event of impact UN 012
  • Seats, their anchorages and any head restraints UN 017
  • Seats of large passenger vehicles UN 080
  • External projections UN 026
  • Vehicle access and maneuverability (EU)130/2012
  • Speedometer equipment including its installation UN 039
  • Manufacturer's statutory plate and vehicle identification (EU)19/2011
  • Safety-belt anchorages UN 014
  • Installation of lighting and light-signaling devices on vehicles UN 048
  • Retro-reflecting devices for power-driven vehicles UN 003
  • Front and rear position lamps, stop-lamps and end-outline marker lamps for motor vehicles and their trailers UN 007
  • Daytime running lamps for power-driven vehicles UN 087
  • Side-marker lamps for motor vehicles and their trailers UN 091
  • Direction indicators for power-driven and their trailers UN 006
  • Illumination of rear-registration plates of power-driven vehicles and their trailers UN 004
  • Motor vehicle headlamps equipped with gas-discharge light sources UN 098
  • Motor vehicle headlamps emitting an asymmetrical passing beam or a driving beam or both and equipped with filament lamps and/or LED modules UN 112
  • Power-Driven vehicle front fog lamps UN 019
  • Towing device (EU) 1005/2010
  • Rear fog lamps for power-driven vehicles and their trailers UN 038
  • Parking lamps for power-driven vehicles UN 077
  • Safety-belts, restraint systems, child restraint systems and Isofix child restraint systems UN 016
  • Forward field of vision UN 125
  • Location and identification of hand controls, tell-tales and indicators UN 121
  • Windscreen defrosting and demisting systems (EU) 672/2010
  • Windscreen wiper and washer systems (EU) 1008/2010
  • Heating systems UN 122
  • Wheel guards (EU) 1009/2010
  • Head restraints (headrests), whether or not incorporated in vehicle seats UN 025

Interesse in deze oplossing? Contacteer ons!

Jouw bericht werd succesvol verstuurd.

Het formulier kon niet verzonden worden, gelieve alle velden na te kijken.

Vinçotte-nieuwsblog

Volg onze blog en blijf up-to-date!
sep 07

WFS Belgium (Luik en Brussel) is deel van een internationale groep gespecialiseerd in luchthavendiensten aanwezig in meer dan 175 luchthavens wereldwijd. Zijn verschillende internationale activiteiten zijn verbonden met de gezondheidsrisico’s van COVID-19. De groep heeft daarom een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie van de risico’s en hun preventie en aangepaste preventiemaatregelen aangenomen.

Voor WFS is de veiligheid van zijn mensen een prioriteit binnen alle activiteiten. De firma WFS Belgium is nu ook de eerste in de sector die het Vinçotte COVID-19 Safe Zone-certificaat behaalt.

Meer lezen
aug 12

Naar aanleiding van de recente richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad (NVR) hebben we een nieuw actieplan opgesteld over hoe we momenteel verder werken. U kan dit "coronaplan v3" hieronder downloaden.

Meer lezen
aug 05

Op vrijdag 14 augustus om 11.00 presenteerde Vinçotte tijdens een uur durend webinar de Savitas QR contact tracing oplossing voor op de werkvloer die we samen met o.a. Attentia ontwikkelden en het Vinçotte COVID-19 SafeZone certificaat.

Meer lezen
jul 16

Johan Lambeets van Enviro Engineering uit Alken is één van de eerste klanten waar Vinçotte een remote audit mee uitvoerde in combinatie met een kort bezoek ter plaatse. We vroegen hem naar zijn ervaringen met deze audit vanop afstand.

Meer lezen
jul 16

Eén van de grote klanten in de voedingsindustrie waar Vinçotte regelmatig gaat auditen is Agristo B.V. De producent van diepgevroren aardappelproducten was meteen te vinden voor remote auditing. Group Quality Manager Joke Anseeuw en René Roefs, de Quality Manager van de site in Tilburg, zijn vol lof over de samenwerking met Vinçotte.

Meer lezen
jul 09

Vinçotte wil tweede lockdown vermijden met eerste officiële Belgische certificaat voor “corona-veilige” organisaties: COVID-19 SafeZone

Meer lezen
jun 04

In het coronatijdperk zijn zowat alle activiteiten van Citycubes - een brand-activation marketingbureau gespecialiseerd in pop-ups & eventmarketing - verboden. Daardoor zagen ze hun omzet kelderen. Maar bij Citycubes zijn ze creatief en blijven ze niet bij de pakken zitten. Na enkele brainstorms lanceerden ze disinfect.be. Een concept met containers, muren en balies die ervoor zorgen dat mensen op een efficiënte manier een aantal risico-beperkende stappen kunnen doorlopen. Zo worden veiligere ruimtes gecreëerd voor klanten, werknemers en leveranciers van winkels en bedrijven.

Meer lezen
jun 03

Op 1 juni ging het nieuwe AREI van start. Vanaf gisteren gebeuren dan ook alle elektriciteitskeuringen volgens het nieuwe AREI en we leverden gisteren ook meteen het eerste -volledig digitale- rapport af volgens het nieuwe AREI.

Meer lezen
mei 27

Op maandag 18 mei ging onze Academy in Vilvoorde weer open voor de eerste opleidingen. Uiteraard volgen we alle standaard coronamaatregelen: 1,5 meter afstand houden, eenrichtingsverkeer, handen wassen en als je ziek bent, moet je thuis blijven.

Maar we zouden Vinçotte niet zijn als we de implementatie niet zo optimaal mogelijk zouden organiseren en niet een beetje verder zouden gaan dan nodig als het kan en als we dat nuttig achten.

Meer lezen
mei 19

Sinds 2016 worden cobots of “collaborative robots” door bijna alle grote traditionele robotbouwers gemaakt en verkocht als aanvulling op de bekende industriële robots. Door hun flexibiliteit, lagere aanschafprijs en veiligheid gaan ze een belangrijke rol spelen in het productieproces. Cobots zijn zoals andere robots onderworpen aan de Machinerichtlijn 2006/42/EC. Elke werkgever die cobots invoert, is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid” van zijn werknemers en hierbij gelden de voorschriften voor het gebruik van arbeidsmiddelen in de CODEX - Boek IV - Titel 2, het ARAB en het AREI.

Om u wegwijs te maken doorheen alle voorschriften maar ook inzicht te geven in de technische aspecten die achter deze nieuwe technologie verscholen zitten, de wettelijke aspecten, hoe te implementeren in de bedrijfsstructuur,... hebben we deze whitepaper voor u samengesteld.

Meer lezen

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en we houden u up-to-date!

Inschrijven