U bevindt zich in de sector Voertuighomologatie voor fabrikanten

NRMM - niet voor de weg bestemde mobiele machines

De benaming « niet voor de weg bestemde mobiele machines » in de zin van de Europese reglementering, dekt de voertuigen of toestellen uitgerust met een benzine- of dieselmotor die niet bestemd zijn voor personen- of goederenvervoer.

De verordening 2016/1628 van de Europese Unie betreffende niet voor de weg bestemde mobiele machines bepaalt specifieke limieten betreffende uitlaatgassen en de procedure voor typegoedkeuring van verbrandingsmotoren. Met meer dan 40 jaar kennis en ervaring op het gebied van homologatie, kan Vinçotte uw vragen beantwoorden en de NRMM-goedkeuring bekomen die u nodig heeft.

Wat is geclassificeerd als NRMM en valt onder deze regelgeving?

  • Bouwmachines (bv. Graafmachines, mobiele kranen)
  • Generatoren
  • Handmatige machines (bv. Kettingzagen, grasmaaiers, sneeuwblazers)
  • Kleine binnenwatervaartuigen met een referentievermogen groter dan of gelijk aan 19 kW
  • Locomotieven en spoorvoertuigen
  • Sneeuwscooters
  • Terreinvoertuigen, ATV's (all-terrain vehicles)
  • Side-by-side voertuigen, zoals UTV's (utility task vehicle)

De volgende voertuigen of machines worden niet als NRMM beschouwd:

  • Stationaire machines
  • Zeegaande vaartuigen die een geldig maritiem navigatie- of veiligheidscertificaat vereisen
  • Grote binnenwatervaartuigen (+20m in lengte) niet begrepen in richtlijn 2019/1629
  • De voortstuwings- of hulpmiddelen van binnenwatervaartuigen met een netto vermogen kleiner dan 19 kW
  • Watertuigen zoals gedefinieerd in richtlijn 2013/53/EU
  • Vliegtuigen zoals gedefinieerd in verordening 1321/2014
  • Recreatievoertuigen, behalve snowmobiles, ATV's (all terrain vehicles) en side-by-side voertuigen
  • Voertuigen en machines uitsluitend gebruikt of bedoeld voor exclusief gebruik in competities
  • Draagbare brandweerpompen zoals gedefinieerd en behandeld in de Europese Standaard over draagbare brandweerpompen
  • Gereduceerde schaalmodellen of gereduceerde replica's van voertuigen of machines gefabriceerd voor recreatieve doeleinden, op een schaal kleiner dan het origineel en een netto vermogen kleiner dan 19 kW
  • De NRMM-regelgeving is niet van toepassing op motoren voor voortstuwing van reguliere motorvoertuigen zoals gerefereerd in richtlijn 2007/46/

Ook landbouwtractoren, bosbouwtractoren en motorfietsen vallen buiten dit domein vermits deze eigen specifieke regelgevingen hebben. Motoren voor uitvoer naar derde landen en motoren voor gebruik door krijgsmachten zijn geen onderwerp van deze verordening.

Wat Vinçotte voor u doet

  • Bijwonen van de testen voor alle van toepassing zijnde vereisten van de regelgeving;
  • Leveren van officiële testrapporten en certificaten;
  • Uitvoeren van audits voor de overeenstemming van productie (COP) en andere audits

Voor wie

Onze diensten zijn er voor alle fabrikanten van verbrandingsmotoren voor de NRMM-markt.

Relevante wetgeving

  • Regelgeving (EU) 2016/1628
  • Gedelegeerde regelgeving (EU) 2017/654
  • Gedelegeerde regelgeving (EU) 2017/655
  • Implementerende regelgeving (EU) 2017/656
  • Gedelegeerde regelgeving (EU) 2018/987
  • Implementerende regelgeving (EU) 2018/988
  • Gedelegeerde regelgeving (EU) 2018/989

Over Vinçotte

Vinçotte is een geaccrediteerde controle organisatie en is een van de grootste spelers in België. Door de jaren heen zijn we uitgegroeid tot een gerespecteerde referentie op vlak van kwaliteit, veiligheid en milieu. Met inspectie, controle en certificatie als kernactiviteiten is Vinçotte een expert in de toetsing, keuring en homologatie van niet voor de weg bestemde mobiele machines (NRMM).

Interesse in deze oplossing? Contacteer ons!

Jouw bericht werd succesvol verstuurd.

Het formulier kon niet verzonden worden, gelieve alle velden na te kijken.

Vinçotte-nieuwsblog

Volg onze blog en blijf up-to-date!
sep 07

WFS Belgium (Luik en Brussel) is deel van een internationale groep gespecialiseerd in luchthavendiensten aanwezig in meer dan 175 luchthavens wereldwijd. Zijn verschillende internationale activiteiten zijn verbonden met de gezondheidsrisico’s van COVID-19. De groep heeft daarom een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie van de risico’s en hun preventie en aangepaste preventiemaatregelen aangenomen.

Voor WFS is de veiligheid van zijn mensen een prioriteit binnen alle activiteiten. De firma WFS Belgium is nu ook de eerste in de sector die het Vinçotte COVID-19 Safe Zone-certificaat behaalt.

Meer lezen
aug 12

Naar aanleiding van de recente richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad (NVR) hebben we een nieuw actieplan opgesteld over hoe we momenteel verder werken. U kan dit "coronaplan v3" hieronder downloaden.

Meer lezen
aug 05

Op vrijdag 14 augustus om 11.00 presenteerde Vinçotte tijdens een uur durend webinar de Savitas QR contact tracing oplossing voor op de werkvloer die we samen met o.a. Attentia ontwikkelden en het Vinçotte COVID-19 SafeZone certificaat.

Meer lezen
jul 16

Johan Lambeets van Enviro Engineering uit Alken is één van de eerste klanten waar Vinçotte een remote audit mee uitvoerde in combinatie met een kort bezoek ter plaatse. We vroegen hem naar zijn ervaringen met deze audit vanop afstand.

Meer lezen
jul 16

Eén van de grote klanten in de voedingsindustrie waar Vinçotte regelmatig gaat auditen is Agristo B.V. De producent van diepgevroren aardappelproducten was meteen te vinden voor remote auditing. Group Quality Manager Joke Anseeuw en René Roefs, de Quality Manager van de site in Tilburg, zijn vol lof over de samenwerking met Vinçotte.

Meer lezen
jul 09

Vinçotte wil tweede lockdown vermijden met eerste officiële Belgische certificaat voor “corona-veilige” organisaties: COVID-19 SafeZone

Meer lezen
jun 04

In het coronatijdperk zijn zowat alle activiteiten van Citycubes - een brand-activation marketingbureau gespecialiseerd in pop-ups & eventmarketing - verboden. Daardoor zagen ze hun omzet kelderen. Maar bij Citycubes zijn ze creatief en blijven ze niet bij de pakken zitten. Na enkele brainstorms lanceerden ze disinfect.be. Een concept met containers, muren en balies die ervoor zorgen dat mensen op een efficiënte manier een aantal risico-beperkende stappen kunnen doorlopen. Zo worden veiligere ruimtes gecreëerd voor klanten, werknemers en leveranciers van winkels en bedrijven.

Meer lezen
jun 03

Op 1 juni ging het nieuwe AREI van start. Vanaf gisteren gebeuren dan ook alle elektriciteitskeuringen volgens het nieuwe AREI en we leverden gisteren ook meteen het eerste -volledig digitale- rapport af volgens het nieuwe AREI.

Meer lezen
mei 27

Op maandag 18 mei ging onze Academy in Vilvoorde weer open voor de eerste opleidingen. Uiteraard volgen we alle standaard coronamaatregelen: 1,5 meter afstand houden, eenrichtingsverkeer, handen wassen en als je ziek bent, moet je thuis blijven.

Maar we zouden Vinçotte niet zijn als we de implementatie niet zo optimaal mogelijk zouden organiseren en niet een beetje verder zouden gaan dan nodig als het kan en als we dat nuttig achten.

Meer lezen
mei 19

Sinds 2016 worden cobots of “collaborative robots” door bijna alle grote traditionele robotbouwers gemaakt en verkocht als aanvulling op de bekende industriële robots. Door hun flexibiliteit, lagere aanschafprijs en veiligheid gaan ze een belangrijke rol spelen in het productieproces. Cobots zijn zoals andere robots onderworpen aan de Machinerichtlijn 2006/42/EC. Elke werkgever die cobots invoert, is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid” van zijn werknemers en hierbij gelden de voorschriften voor het gebruik van arbeidsmiddelen in de CODEX - Boek IV - Titel 2, het ARAB en het AREI.

Om u wegwijs te maken doorheen alle voorschriften maar ook inzicht te geven in de technische aspecten die achter deze nieuwe technologie verscholen zitten, de wettelijke aspecten, hoe te implementeren in de bedrijfsstructuur,... hebben we deze whitepaper voor u samengesteld.

Meer lezen

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en we houden u up-to-date!

Inschrijven