We zien meer en meer elektrische voertuigen in het straatbeeld opduiken. Daarom zullen er in de meeste gevallen extra maatregelen genomen moeten worden in gebouwen. De huidige brandveiligheidsvoorschriften zijn namelijk gebaseerd op het stallen van traditionele voertuigen met verbrandingsmotor en de aanwezige preventiemaatregelen zijn dus niet voldoende voor de specifieke brandrisico’s van elektrische voertuigen.
Meer lezenNaar schatting 150 miljoen ton plastic drijft in de oceanen... tegen 2050 zal er zelfs meer plastic in de oceanen zitten dan vis als we er nu niet iets aan doen. Plastic hoort niet thuis in de oceanen en nog minder in de voedselketen. Plastic valt immers uiteen en komt in levende organismen terecht, het verstoort hun natuurlijke cycli en komt ook op onze borden terecht.
Van de miljarden tonnen plastic die op het land blijven, wordt slechts 7 tot 10% gerecycled. De rest komt terecht op gigantische stortplaatsen en verontreinigt de bodem, of wordt verbrand – waarbij gevaarlijke giftige stoffen in de lucht vrijkomen en bijdragen tot broeikasgasemissies.
Meer lezenExplosies hebben vaak ernstige gevolgen. De kracht van hitte, vuur en druk resulteert dikwijls in materiële en menselijke schade. Jaarlijks zijn er helaas nog vele duizenden explosies in Europa. Lees onze ATEX whitepaper en leer hoe u dit kan vermijden.
Meer lezenSinds enkele jaren leveren experts inspanningen om de geluidscriteria te verbeteren en te harmoniseren, wat een welbepaald geluidscomfort in alle openbare en private gebouwen moet opleveren. De meeste bestaande normen en criteria waren immers al decennia oud en stemden niet meer overeen met de standaarden voor geluidscomfort in nieuwbouw.
Bijgevolg zijn de oude normen die van toepassing waren op gebouwen grondig herzien met als doel duidelijkere en meer doelgerichte normen te formuleren voor de verschillende gebouwen in kwestie.
Meer lezenSinds 2016 worden cobots of “collaborative robots” door bijna alle grote traditionele robotbouwers gemaakt en verkocht als aanvulling op de bekende industriële robots. Door hun flexibiliteit, lagere aanschafprijs en veiligheid gaan ze een belangrijke rol spelen in het productieproces. Cobots zijn zoals andere robots onderworpen aan de Machinerichtlijn 2006/42/EC. Elke werkgever die cobots invoert, is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid” van zijn werknemers en hierbij gelden de voorschriften voor het gebruik van arbeidsmiddelen in de CODEX - Boek IV - Titel 2, het ARAB en het AREI.
Om u wegwijs te maken doorheen alle voorschriften maar ook inzicht te geven in de technische aspecten die achter deze nieuwe technologie verscholen zitten, de wettelijke aspecten, hoe te implementeren in de bedrijfsstructuur,... hebben we deze whitepaper voor u samengesteld.
Meer lezenHet verminderen van de CO2 uitstoot is een uitdaging waar we als mensheid in z'n geheel voor staan. Meer en meer bedrijven zetten daarom de stap naar "CO2 neutraliteit". Ze zorgen er met andere woorden voor dat hun CO2 uitstoot in kaart wordt gebracht in een "Carbon Footprint" of "CO2-voetafdruk" en zoveel mogelijk teruggebracht wordt tot ze neutraal zijn. Lees in deze whitepaper hoe ook uw bedrijf de stap kan zetten naar CO2 Neutraliteit.
Meer lezen