29 oktober Projecten

Tijdswinst dankzij accreditatie AUT: Poolse accreditatie voor ultrasoon testen van lasnaden

Vinçotte heeft in Polen een project afgerond voor het niet-destructief testen van lasnaden bij de bouw van een nieuwe LNG terminal. Speciaal voor dit project werd een accreditatie bekomen om het onderzoek met AUT (Automatisch Ultrasoon Testen) te mogen doen, waardoor de klant een inke tijdswinst kon boeken zodat de vooropgestelde deadline opnieuw haalbaar werd.

Bij de controle van lasnaden in een nieuwe LNG terminal in het Poolse Swinoujscie heeft Vinçotte gebruikgemaakt van AUT (Automatisch Ultrasoon Testen), waardoor de inspectie parallel kon gebeuren met de laswerken en de klant een flinke tijdswinst kon boeken. Speciaal aan dit project is dat de technologie in Polen eerst nog geaccrediteerd moest worden, een uitdaging die met succes afgerond werd. De nieuwe terminal van Polskie LNG S.A in het Poolse Swinoujscie werd gebouwd door een consortium van SAIPEM, Techint en PBG.

“Omdat het project wat vertraging had opgelopen, werd gezocht naar een manier om de inspectie van de lasnaden zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren.”

- Stijn Michiels,
Activity Manager International Projects bij Vinçotte

Accreditatie na blind tests #

“Omdat het project wat vertraging had opgelopen, werd gezocht naar een manier om de inspectie van de lasnaden zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren”, zegt Stijn Michiels, Activity Manager International Projects bij Vinçotte. “Het voordeel van ultrasoon testen is dat de inspectie al kon starten terwijl nog aan andere lasnaden gewerkt werd. Bij radiografie – de meer gangbare technologie voor dergelijke inspecties – is dat niet mogelijk. Bij radiografie mag omwille van de straling niemand in de buurt komen.

Beide methodes maken het mogelijk om defecten in lasnaden op te sporen. Toch wordt radiografie het meest gebruikt en in heel wat landen is het ook de enige methode die erkend wordt voor het uitvoeren van dergelijke inspecties. Stijn Michiels: “In Polen was dat ook het geval en hebben we eerst moeten overleggen met de toezichthouder TDT om het Automatisch Ultrasoon Testen erkend te krijgen als inspectiemethode. Onze mensen zijn in het laboratorium van TDT te Krakow ook verschillende blind tests moeten gaan doen om de vooropgestelde accreditatie te bekomen. In totaal is er een internationaal team van een 8-tal mensen bij betrokken geweest om de accreditatie te verkrijgen en de testen op de werf uit te voeren. Zo verbleef onze collega Jean-Claude Annoye maar liefst één jaar in Polen!”

“Vinçotte is erin geslaagd om hun AUT-procedure te laten erkennen conform API620, de geldende ISO-normen en de Poolse wetgeving.”

- Piotr Laskowski,
site manager voor het consortium dat de tank terminal bouwde

Vooropgestelde timing #

Het voordeel voor de klant is dat er een flinke tijdswinst gerealiseerd kon worden. “Een speciaal aandachtspunt in het project was de erkenning van de AUT- technologie die nooit eerder in Polen gebruikt was”, zegt ook Piotr Laskowski, site manager voor het consortium dat de tank terminal bouwde. “Vinçotte is erin geslaagd om hun AUT-procedure te laten erkennen conform API620, de geldende ISO-normen en de Poolse wetgeving. Het werk op de werf werd uitgevoerd met vakkundig, gemotiveerd en ervaren personeel. Het hele project kon daardoor binnen de vooropgestelde timing gebeuren, zonder toegevingen te doen op de kwaliteit van de inspecties.”

Vinçotte heeft dankzij haar proactieve houding in dit soort projecten een sterke reputatie verworven en heeft vanuit België al op verschillende plaatsen in de wereld dergelijke inspecties uitgevoerd.

LNG Terminal in Polen

  • Beheerder LNG Terminal: Polskie LNG Świnoujście

  • Locatie: de haven van Świnoujście

  • Jaarlijkse hervergassing van aardgas: 5 miljard m3

  • Lengte terminal: 3 km

  • Diameter tank terminal: 83 m

  • In werking vanaf: 2015