Het Viaduct van Vilvoorde door het oog van Vinçotte

Het bekendste viaduct van ons land, het Viaduct van Vilvoorde, is na 45 jaar toe aan een grondige renovatie. Met een gemiddelde hoogte van 35 meter, heel wat hoogteverschillen en de grote cirkelboog met een straal van 700 meter, belooft dit een huzarenstuk te worden. Eentje waar we met onze vakkennis en enthousiasme graag aan meewerken!

Het Viaduct van Vilvoorde bestaat uit twee aparte bruggen en heeft een lengte van zo’n 1700 meter. Er zijn 23 overspanningen waarvan de grootste 162 meter (!) lang is. De realisatie en opening gebeurde in 1977 en 1978. Na meer dan 45 jaar is het tijd voor uitgebreide renovatiewerken die het Viaduct van Vilvoorde bestand moeten maken voor de komende decennia. Het viaduct is immers opgebouwd uit beton en staal en deze worden onder andere door strooizout en water aangetast. Bovendien draagt de belasting van 140.000 voertuigen per dag bij aan de vermoeidheid van het staal.

Viaduct Vilvoorde in cijfers

  • Locatie: Vilvoorde
  • Bouw: 1974–1978
  • Opening: 1977 (buitenring), 1978 (binnenring)
  • Lengte: 1700 m
  • Hoogte: gemiddeld 35 m
  • Aantal voertuigen per dag: 140.000

De TM BAM Contractors – Viabuild – Bureau Greisch nemen de renovatie en verstevigingswerken voor hun rekening. Zij voeren in opdracht van De Werkvennootschap zowel de onder-, binnen-, als bovenzijde uit van het viaduct door het te saneren, te verstevigen en te renoveren.

De echte werken starten in de loop van dit voorjaar 2022 en zullen ongeveer zo’n 5 jaar duren. Onze collega’s zijn echter al aan de slag met de inspectie van de bestaande rails. En dat levert spec-ta-cu-laire beelden op! Geniet even mee:

Tijdens deze inspecties voeren we een visuele controle uit van de zichtbare delen van de bestaande rails van het Viaduct van Vilvoorde. Daarbij evalueren we hun algemene staat en stellen we eventuele schade vast. Wegens het verschil in hoogtes van het Viaduct van Vilvoorde wordt daarbij gebruikgemaakt van diverse typen hoogwerkers.

Volgens de normen #

Een visuele inspectie zoals deze gebeurt volgens strenge normen en is gebaseerd op volgende informatie:

NBN EN1990: Eurocode 0 “Grondslag voor constructief ontwerp”

NBN EN1991: Eurocode 1 “Belastingen op constructies”

NBN EN1993: Eurocode 3 “Ontwerp en berekening van staalconstructies”

NBN EN1993: Eurocode 3 “Ontwerp en berekening van staalconstructies - Kraanbanen”

We bouwen mee aan de toekomst... op basis van 150 jaar ervaring #

Het Viaduct van Vilvoorde was uiteraard niet de eerste keer voor Vinçotte dat we een viaduct "onder handen" namen maar het gebeurt ook niet elke dag. In onze 150-jarige geschiedenis deden we dit wel vaker zoals bv in 2014 bij het andere grote viaduct in België, het Viaduct van Beez, waar de nieuwe coating van onder tot boven door Vinçotte werd gecontroleerd. Meer info over de werken aan Viaduct van Beez.

Benieuwd welke diensten we aanbieden ?

Op deze overzichtspagina vindt u een overzicht van de diensten "kwaliteit constructies" die we aanbieden zoals proeven en analyses beton, due diligence technische audits, preventieve controles van risicovolle elementen in gebouwen en constructies, vermoeiingstests, controle van het ontwerp en de uitvoering staalconstructies, visuele inspectie van structurele elementen, Niet destructief onderzoek (NDO/NDT): radiografie, ultrasoon, penetrant, endoscopie ... (PT - UT - MT),...

Contacteer ons voor meer info of offerte >