02 november Actualiteit

Is het brandveiligheidsattest voor uw logies in orde?

Sinds 1 april 2017 is het nieuwe Vlaamse logiesdecreet van kracht. Dit decreet vereenvoudigt de administratieve regels voor wie toeristen tegen betaling laat overnachten. Elk logies moet verplicht aangemeld  worden en voldoen aan zeven basisnormen die de veiligheid en kwaliteit garanderen. Naast elementen als verzekering en hygiëne is de brandveiligheid cruciaal.         

Als uitbater van een logies moet u in het bezit zijn van een geldig brandveiligheidsattest. Vinçotte is als enige partner aangesteld door Toerisme Vlaanderen voor het afleveren van dit brandveiligheidsattest voor kleinschalige logies. Het attest wordt nu ook rechtstreeks door Vinçotte afgeleverd en niet meer door de burgemeester, wat de administratieve procedure vereenvoudigd.

Was uw logies reeds vergund van voor 1 april 2017, dan bent u automatisch aangemeld volgens het nieuwe decreet, op voorwaarde dat de uitbatingsvoorschriften sindsdien niet gewijzigd zijn. Er mogen bijvoorbeeld geen extra kamers op slaapplaatsen zijn bijgekomen. Was uw logies al aangemeld, maar beschikte u op 1 april 2017 nog niet over een brandveiligheidsattest? Dan heeft u nog tot 1 april 2018 de tijd om dit in orde te brengen.

 

Zo vraagt u een brandveiligheidscontrole aan:   

U kunt zo’n controlebezoek aanvragen door het downloaden van dit formulier. Bezorg ons het ingevulde formulier terug via brandattest@vincotte.be.

Voor technische vragen over de brandveiligheidscontrole kan u de ‘FAQ voor bijlage 2’ op de site van Toerisme Vlaanderen raadplegen.

Voor specifieke wetgeving, documenten of extra informatie aangaande het logiesdecreet kan u terecht op de website van Toerisme Vlaanderen of in de brochure 'Het logiesdecreet in één oogopslag'.                  

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en we houden u up-to-date!

Inschrijven