Bent u zeker van de ecolabels en milieuclaims op uw producten en website? Vinçotte neemt uw risico op reputatieschade weg.

Een niet-onderbouwd of zelfs onterecht ecolabel of milieuclaim wordt beschouwd als greenwashing en is een groot risico voor een bedrijf.

De meeste bedrijven hebben ecolabels van derden die gebruikt worden op producten, de website en die ze in de communicatie met klanten voeren. En dat is logisch want uit onderzoek blijkt dat die labels ook werken in de marketing van producten en diensten. Helaas zijn er ook ecolabels op de markt die op weinig gebaseerd zijn. Misleiding van de consument via foutieve groene marketing is een wijdverspreid fenomeen. Maar een niet-onderbouwd of zelfs onterecht ecolabel is een groot risico voor een bedrijf. Wanneer de consument erachter komt dat het label onterecht is of merkt dat er geen transparantie is over de berekeningsmethodologie breekt er vaak een storm van kritiek los op sociale media.

Dit is dan het begin van een crisis die niet te managen is, met verlies van omzet, marktaandeel, marktkapitalisatie en achteraf vaak zelfs financiële claims en torenhoge boetes. Met een reputatieschade die vaak enorm veel geld, moeite en tijd kost om opgelost te krijgen en die ook afstraalt op uw employer branding. De voorbeelden van bedrijven die dit overkwam zijn niet de minste (McDonald’s, L’Oreal, IKEA…) en dat is maar het topje van de ijsberg. Recentelijk spande een consument zelfs een rechtszaak aan tegen H&M.

De helft van groene claims is onbewezen #

Ook de overheden in binnen- en buitenland treden alsmaar harder op tegen deze vorm van oneerlijke concurrentie. Uit een website onderzoek van de EU bleek immers dat 50% van de sustainability claims overdreven, foutief of misleidend waren en potentieel als oneerlijke handelspraktijken konden worden beschouwd.

De meest gemaakte "zonden" bij ecolabels zijn:

  • er worden bepaalde elementen niet vermeld of verborgen
  • er is geen enkel bewijs voor de claim
  • de bewering is vaag
  • fake labels die op niets gebaseerd zijn
  • de bewering is irrelevant
  • de "wij zijn beter dan de rest" claim terwijl het product helemaal niet milievriendelijk is
  • onwaarheden

Greenwashing is schadelijk en strafbaar

Als bedrijven milieuclaims - beweringen ivm het milieu, de ecologie en/of duurzame ontwikkeling om de consument te overhalen om een bepaald product of dienst aan te kopen in plaats van dat van een concurrent - doen die fout of misleidend zijn of niet geverifieerd kunnen worden, dan is er sprake van greenwashing. De verkoper neemt een loopje met de waarheid en stelt zijn product of dienst groener voor dan die in werkelijkheid is. Dat is een vorm van oneerlijke handelspraktijken en daarom verboden in België.

Boetes tot 80.000 euro of 4% van de jaaromzet in België >

Zelfs terechte ecolabels worden soms onderuit gehaald worden door een toeleverancier in de supply chain die helemaal niet duurzaam is in zijn werking of doordat er ergens in de supply chain ingrediënten zitten die niet duurzaam zijn of doordat de methodologie voor controle of manier van berekenen niet beschreven is.

De FOD Economie heeft onlangs een praktische gids uitgebracht in verband met milieuclaims wat te doen en niet te doen maar het risico blijft groot als u het niet extern laat valideren.

Vinçotte helpt u daarom om uw eigen ecolabels en/of die van derden te valideren en om een protocol te ontwerpen over hoe ze te valideren zodat u volledig transparant en met een gerust hart kan communiceren over uw ecolabels. Door meteen onomstotelijk bewijs te leveren dat uw eigen ecolabels of die van derden correct zijn, vermijdt u het risico op reputatieschade en boetes en brengt u de continuïteit van uw hele bedrijf niet in gevaar. Wat we precies doen bij de validatie van ecolabels leest u hier.