Primeur in België: consument kan voortaan via smartphone herkomst van vlees nagaan

Persbericht 9 januari 2019 - Wie bij Carrefour ambachtelijk Belgisch varkensvlees koopt kan voortaan met een eenvoudige scan met zijn smartphone de herkomst van dit vlees nagaan, een primeur in België. De retailer komt zo tegemoet aan de steeds groter wordende vraag van de consument naar transparantie in de voedselketen. Om dit mogelijk te maken, bundelde Carrefour zijn krachten met Vinçotte, de grootste keuringsorganisatie in België. Samen digitaliseerden ze de hele waardeketen van alle producten van het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’ en met behulp van blockchain technologie wordt de kwaliteit en transparantie van de data dus verzekerd.

Carrefour en Vinçotte zetten blockchaintechnologie in om tegemoet te komen aan vraag naar transparantie #

Vinçotte is in het dagelijkse leven overal aanwezig waar veiligheid, kwaliteit, efficiëntie en milieu een cruciale rol spelen in het welzijn van de maatschappij, en zo ook inzake voedselveiligheid en voedselcertificatie. Carrefour België doet al geruime tijd beroep op Vinçotte voor een brede waaier aan controles, inspecties en certificaties voor zijn ‘Kwaliteitsketen Carrefour’, een specifiek label waarvoor enkel kwaliteits- en respectvolle, Belgische producten in aanmerking komen. Vandaag lanceren beide partijen een innovatief project dat de consument inzicht geeft in de gewaarborgde kwaliteit van een product.

Dankzij dynamische QR-code volledige transparantie van Farm-to-Shop #

Vinçotte ontwikkelde samen met een Belgische start-up een digitale traceerbaarheidsoplossing voor Carrefour. De Farm-to-Shop oplossing maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan. De consument krijgt zo voor het eerst toegang tot kwaliteits- en auditdata die op vraag van Carrefour reeds gedurende 15 jaar zorgvuldig door Vinçotte worden opgeslagen en beheerd. Deze data worden bovendien ook opgeslagen in een blockchain zodat de integriteit van deze gegevens gewaarborgd wordt over een langere periode.

Makkelijk opmerking geven of probleem melden #


“Dankzij deze nieuwe webapplicatie kan de consument niet alleen meteen de origine en verwerkingsstappen van zijn product nagaan, hij kan er ook zeker van zijn dat deze data steekproefgewijs geverifieerd werden en dus ook betrouwbaar zijn”
, zegt Jill Soels, Product Manager voor de applicatie bij Vinçotte.

Bovendien fungeert de webapp als een echt communicatiekanaal. Na het scannen van de QR-code, komt de consument op de webpagina terecht, waar hij met één druk op de knop recepten voor dit product kan terugvinden en eveneens opmerkingen of eventuele klachten over het product kan indienen. De vragen komen rechtstreeks toe bij de klantendienst van Carrefour, die zo snel mogelijk een antwoord kan verschaffen en gericht kan ingrijpen indien er zich daadwerkelijk een probleem voordoet.

“Dankzij de applicatie zullen de betrokken actoren sneller en met nog meer accuraatheid kunnen reageren op mogelijke problemen in de bevoorradingsketen, waardoor de algemene voedselveiligheid beter gewaarborgd wordt”

Primeur in België #

Met de nieuwe traceerbaarheidsoplossing toont Carrefour zich opnieuw als pionier. Op dit moment is er geen enkele andere Belgische retailer die een oplossing gebruikt die traceerbaarheid en blockchain combineert, laat staan een oplossing die gerichte klantenfeedback toelaat. Carrefour en Vinçotte zijn dan ook erg trots op deze primeur. In een eerste fase wordt het systeem vanaf deze week toegepast op het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Andere productlijnen volgen al in het eerste kwartaal van dit jaar.

#

Over Vinçotte #

Vinçotte is het grootste keuring en controle organisme in de Benelux en biedt meer dan 220 objectieve en adviserende services op het vlak van inspectie, certificatie, conformiteitsevaluatie en opleiding. 1.900 professionals zetten zich in om de samenleving veiliger en efficiënter te maken. Over de volledige Benelux controleren, keuren en adviseren we jaarlijks meer dan 60.000 klanten. Zowel multinationals, KMO’s, zelfstandigen als particulieren vertrouwen op Vinçotte voor een veilige en efficiënt werk- en woonomgeving.

Over Carrefour #

Carrefour bekleedt een unieke positie in België dankzij haar uiteenlopende winkelformats, haar aanbod en de meer dan 10.000 gemotiveerde mannen en vrouwen die klaarstaan om de klant te helpen en hem te bieden wat hij nodig heeft om evenwichtig en aangenaam te leven. De ambitie van Carrefour is de leider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. Haar programma met concrete acties, Act for Food, moet iedereen beter te laten eten.

Met 40 Hypermarkten Carrefour, meer dan 440 Carrefour Market supermarkten, ongeveer 300 Carrefour Express buurtwinkels en meer dan 200 afhaalpunten voor Carrefour Drive, is Carrefour België de eerste en enige winkelketen die de klant in elke levens- en consumptiefase begeleidt.

Dankzij de lokale verankering in bijna elke gemeente en een uniek aanbod van meer dan 10.000 lokale en meer dan 4.500 bop producten is Carrefour België de partner van het dagelijkse leven. Daarom doen dagelijks 700.000 klanten en jaarlijks zo’n 80% van de gezinnen in België hun inkopen bij Carrefour.

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour groep, een van de belangrijkste foodretailers ter wereld met meer 380.000 medewerkers. De groep is met meer dan 12.300 winkels aanwezig in meer dan 30 landen en realiseerde in 2017 een omzet van 88,24 miljard euro onder enseigne.

Benieuwd wat blockchain kan betekenen voor de supply chain van uw sector?

Wees transparant over de oorsprong van uw producten. Enkele mogelijke redenen om blockchain toe te passen:

  • Garantie voor lage ecologische voetafdruk.
  • Bewijs van hoge kwaliteit.
  • Verzekering van echtheid/oorsprong.
Contacteer Vinçotte Innovation >>

Vinçotte blockchain in de pers: